söndag 12 juli 2009

smultron, blåbär och blommor i Björkviken

I dag åkte U och jag upp till Björkviken, har inte varit där nu på ett tag och längtade dit.
Ser ut som om detta väder göder björnbären som växer för fullt.


Jasminen hade slagit ut och mötte oss som första vackra blomma och underbar doft.
Jasminen är nog en av de underbart vackraste växterna som finns och sen doften som man bara vill sitta som Ferdinand och lukta på som han lukta på blommorna under korkeken. En doft av smultron skulle jag vilja säga.


Den röda vinbärsbusken lånade jag av Gunilla och Åke och fotade, önskade mig verkligen ett stort hus men en stor tomt där jag kunde odla allt möjligt gott som man sen kunde använda till bakning och matlagning. Vår lilla tomt som vi har nu har mer ätbara växter än vackra blommor att titta på. Men det är så roligt med att se tomater etc växa upp från ett litet frö till en frukt eller ört som man sen kan äta.


Blåa klockor finns lite överallt i Björkviken


Jag tycker att gräs är väldigt vackert, här ett strå som är vackert enbart som det är.

Vår kaprifol hemma klippte jag ner förra hösten då den hade blivit så vildvuxen så inga blommor kommit än så nu får jag åka upp till Björkviken för att njuta av blomman.

Denna växt tittar man inte så ofta på då man gärna håller sig undan så man inte bränner sig. Men den är ganska vacker den med, brännässlan. Kanske skulle prova att koka nässelsoppa, för det är väl brännässlor som man använder..? Ska försöka hitta något recept på det.

Den absolut minsta hare som jag någonsin sett, den hoppade fram och tillbaka vid husvagnen. Så lurvig och go att man bara ville springa fram och ta på den. Kom inte närmare än detta då den hoppade iväg då.


Smultron fanns det överallt, blev ganska mycket plockat.


Även blåbär plockade vi en del, blev en liter kanske. Det tar tid att fulla burken men det är väl det som gör att det smakar så gott när man använder dem sen.

Smultron på strå.

Fingrarna färgades blålila men det är det värt.

Ett stort tack vill jag ge till Gunilla och Åke som hjälpte och förklarade för oss hur vattenledningarna går och hur man ska göra. När vi kom upp på förmiddagen kom det inget vatten hos varken oss eller Bertil, då vi inte visste vart man skulle kolla kom de som räddande änglar och nu vet vi antagligen hur vi ska laga det. Hade inte med oss grejer så får fixa det till nästa gång vi åker upp. Håller tummarna för att felet är det vi tror.


Humlen växter och klingrar sig på en pelare. Vacker sommar vy.

Denna vecka har vi haft nästan 3000 visningar på vår hemsida. Det är kul att det är så många som tittar in på den. Klicka här om ni vill ta er en titt.

Ha en underbar fortsättning på kvällen så hörs vi snart igen.
Kramar

2 kommentarer:

♥ Fyra årstider sa...

Vilket ställe vad det så härligt ut.
Kram Lotta

Anonym sa...

Jätte bra om någon kan lära sig hur man sköter vattnet. Så slipper mormor oroa sig.
Kram "Kinna"