måndag 3 augusti 2009

Det är vackert här som vi bor...


Idag har vi varit ute på en biltur. Vi åkte vid halv tolv. Vårt första stopp var Rökstenen...tror att det var på klassresa i trean eller fyran som jag senaste såg den. Tänk att de ristade in för hand där i stenen för så många tusen år sedan. Vilken tid det måste ha tagit att ristat in på stenens alla sidor...vi sitter nu och knapprar på datorn...utveckling...:)
Vårt landskap är väldigt vackert...man blir lite hemmablind men när vi satt i bilen slog det mig flera gånger att det verkligen är vackert. Gröna nyanser i dess oändlighet.


Såg en väderkvarn stående mitt på en åker...vi stannade bilen och knäppte några bilder. Man blir fast i att ta kort, uffe brukar säga att jag måste ha en japansk gen i blodet.



Vallmon riktigt lyser med sin speciella färg.

Vårt andra stopp blev Alvastra klosterruin









Efter den otroliga klosterruinen svängde vi upp på Omberg...Ställde bilen en och gick en väldigt brant backe uppför. Andfådda kom vi upp på berget och fick vår belöning...utsikten...det måste vara flera mil bort som man ser.






Efter att vi stannat på dessa ställen kände vi att vi var hungriga men allra först skulle U vilja se hällristningar som finns i Hästholmen så vi bestämde att det fick bli vårt sista stop och att vi sen skulle äta där.





Hitta en blåklint som passade in i detta inlägg då vi har åkt runt i Östergötland och blåklinten är dess landskapsblomma



Efter maten gick vi ner till hamnen och tittade runt. Sjöbodar och en fyr fann vi där nere.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fin fina bilder.
Hi hi har nog en japan inneboendes jag med. ;)
kram

Jeanette sa...

Tro det eller ej men jag har faktiskt spelat teater i både Alvastra klosterruin o i Hästholmen för MÅNGA år sen